مهاجرت یکی از مهمترین و شاید دشوارترین تصمیمات در زندگی هر فردی محسوب می شود. بدیهی است که زندگی در یک کشور جدید، مشکلات و دغدغه های خاص خود را به همراه خواهد داشت. جالب است بدانید که این مشکلات مربوط به تمامی مهاجرین است و مختص به فرهنگ یا جامعه ی خاصی نمی باشد. در این مقاله به بررسی موانع و دغدغه های اصلی مهاجرین و چگونگی مواجهه با آنان در کشور کانادا پرداخته خواهد شد.

مهارت های زبانی


شاید اگر از متقاضیان مهاجرت به کانادا بخواهیم تا اصلی ترین مشکل خود را بیان کنند، درصد زیادی از آنان نداشتن مهارت های زبانی را مهمترین و اصلی ترین مشکل برای مهاجرت بیان می کنند. دارا بودن مهارت های زبانی کشور مقصد یکی از اساسی ترین ملزومات زندگی در آن به حساب می آید چرا که از خرید روزانه گرفته تا تحصیل و اشتغال همگی منوط بر داشتن مهارت و توانایی در برقراری ارتباط می باشد که تنها از طریق زبان امکان پذیر است.


کانادا دارای دو زبان رسمی است و تسلط بر زبان انگلیسی یا فرانسه می تواند کمک قابل توجهی به تازه واردین این کشور نماید. یادگیری حداقل یکی از زبان های انگلیسی یا فرانسه از ملزومات زندگی در کشور کانادا محسوب می شود، هرچند زندگی در کانادا و ارتباط با اطرافیان به خودی خود نیز منجر به پیشرفت مهارت های زبانی و همچنین آشنایی با فرهنگ کانادایی خواهد شد.


اشتغال


یکی دیگر از مشکلاتی که گریبانگیر اکثر مهاجرین و تازه واردین می باشد، مساله ی کار و اشتغال است. لازم به ذکر است که داشتن مهارت های زبانی می تواند در کاریابی و اشتغال تازه واردین تاثیر بسزایی داشته باشد. بدیهی است که عوامل متعددی در امر شغل یابی دخیل هستند که از میان آنها می توان به تجربه ی کاری و تحصیلات آکادمیک اشاره نمود.


مسکن


داشتن یک مسکن امن در کشور مقصد یکی از بزرگترین دغدغه های متقاضیان مهاجرت شمرده می شود. آشنایی با چگونگی کارکرد بازار مسکن در کشور جدید می تواند در این امر بسیار کمک کننده تلقی شود. جستجو در اینترنت می تواند بخش اعظمی از مشکلات متقاضیان را در این زمینه حل نماید. علاوه بر آن، مشاورین املاک معمولا در هر کشور و منطقه ای حضور دارند و می توانند متقاضیان تهیه ی مسکن را راهنمایی نمایند. معمولا مشاورین املاک بخش ویژه ای را برای مهاجرین و تازه واردین در نظر می گیرند تا در آن علاوه بر معرفی ملک، اطلاعات لازم و مورد نیاز را هم در اختیار این افراد قرار دهند. از آنجا که گاها دیده شده که مشاوران املاک تمام جوانب خرید یا اجاره ملک را برای مشتری شرح نداده اند و بیشتر جنبه مصلحت بیزینس خود را مد نظر قرار داده اند لذا توصیه ما بر این است که هرگز خرید ملک از راه دور آنجام ندهید و مخصوصا در انتخاب مشاور املاک خود نهایت دقت و مراقبت را بکار گیرید تا از صدمات مالی جدی مخصوصا در بدو ورود در امان بمانید.


دسترسی به خدمات


به طور کلی نحوه ی دسترسی به خدمات، انواع آن و همچنین کیفیت آن در کشورهای مختلف، گوناگون می باشد. پس نباید انتظار داشت که خدمات کشور مقصد دقیقا مشابه کشور مبدا باشد و این امر نیازمند آگاهی از چگونگی دسترسی به خدمات در کشور مقصد می باشد. بسیاری از مهاجرین معتقدند که آشنایی با خدمات در کشور جدید یکی از بزرگ ترین مشکلات آنان بوده است.


خدماتی که ارائه ی آنان بسیار مهم تلقی می شوند معمولا شامل بهداشت و درمان، مشاوره ی حقوقی، سلامت جسمی و روانی و خدمات اجتماعی می باشد. خوشبختانه جستجو در اینترنت می تواند در این امر نیز مفید واقع شود و متقاضیان می توانند به آسانی شرایط و ضوابط بهره مندی از خدمات گوناگون کشور مقصد را در اینترنت جستجو نمایند. تماس با دپارتمان ها و بخش های مختلف خدماتی نیز می تواند در مواقع خاص موثر واقع شود.


حمل و نقل


حمل و نقل یکی از اساسی ترین مسائلی است که تقریبا همه به صورت روزانه با آن درگیر هستند چرا که نیاز است تا برای رفتن به محل کار و یا تحصیل خود از وسایل حمل و نقل عمومی یا شخصی استفاده نمایند. لازم است بدانید که گواهینامه های رانندگی در کشور کانادا به صورت استانی ارائه می شود و در نتیجه قوانین مربوط به هر استانی ممکن است متفاوت باشد. متقاضیان می بایست برای اطلاع از پروسه ی دریافت گواهینامه ی رانندگی به مرکز مربوطه در استان مراجعه نمایند. معمولا داشتن گواهینامه ی رانندگی بین المللی (IDP) برای رانندگی در کشور جدید الزامی می باشد.


در کانادا سیستم حمل و نقل عمومی بیسار گسترده و برنامه ریزی شده  با قیمت بسیار مناسب در اختیارو  دسترسی  عموم مردم است که شاید بهترین انتخاب در بدو ورود باشد. از سوی دیگر اجاره ماشین برای مدت کوتاه هم میتواند جالب و به نسبت ارزان باشد اما خرید ماشین یا لیز (اجاره طولانی مدت ) میتواند به نسبت گرانتر باشد چرا که در کانادا بیمه ماشین مخصوصا اگر سابقه رانندگی در کشور خود نداشته باشید یا مدارک آنرا همراه نیاورید میتواند هزینه قابل ملاحظه ای باشد.


نکته بسیار مهم: در کانادا رانندگی در حال مستی یا تحت تاثیر مواد روانگردان جرم جنایی محسوب می شود و میتواند زندگی و آینده شما و خانواده شما را به نابودی محض بکشاند. طبق آمار مهاجران تازه وارد کمتر از مشکلات این گونه آگاه هستند یا اهمیت انرا جدی تلقی نمی کنند و خسارات زیادتری را متحمل می شوند.


 


عزیزانی که متقاضی مهاجرت به کانادا می باشند میتوانند با مراجعه به بخش های مختلف سایت ما از جمله بخش خبرها و همچنین بخش دانستنی های کانادا اطلاعات خود را در زمینه مهاجرت تکمیل کنند.

منبع:hoori