پناهندگی آمریکا

افرادی که از طریق مختلف از جمله دلایل مذهبی، سیاسی، نژادی، اعتقادی و ... در کشور خود مورد بازخواست قرار گرفته اند و در صورتی که در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرند می توانند با این دلایل پناهندگی آمریکا را درخواست کنند. شخص متقاضی پناهندگی آمریکا بعد از ورود به خاک این کشور یک سال زمان دارد که برای پناهندگی آمریکا اقدام کند، در غیر این صورت باید به دولت آمریکا نشان دهد که شرایطش در این یک سال تغییر کرده و در صورت بازگشت به کشور خود موجب آزار و اذیت و بازخواست واقع می شود.


پناهندگی آمریکا از طریق تغییر دین

نغییر دین در کشور ایران کار خطرناکی است و افراد برای این کار مجبور هستند به کشورهای همسایه بروند و در آنجا اعلام تغییر دین کنند. اما برای گرفتن پناهندگی آمریکا مجبور هستند دوباره به ایران برگردند و بعد از نشان دادن اینکه در کشور خود مورد اذیت و آزار هستند، از کشور فرار کنند. لازم  به ذکر است که تنها تغییر دین موجب پناهندگی نمی شود، چون شرط اصلی پناهندگی آمریکا این است که خطر جانی پناهنده جو را تهدید می کند. در بعضی کشور های پناهنده پذیر همزمان با درخواست پناهندگی، اجازه کار دارند. مانند کشور کانادا، ولی در بیشتر کشور ها نمی توانند به صورت قانونی کار کنند، مگر در شرایط خاص. اکثر پناهندگان بعد از درخواست پناهندگی آمریکا از حق حمایت مالی، سرپناه، پوشاک و خوراک برخوردار هستند.

قوانین پناهندگی آمریکا

بعد از این که پناهنده برای پناهندگی آمریکا اقدام کرد، مصاحبه حضوری با نماینده اداره مهاجرت آمریکا خواهد داشت تا دلایل و مدارکش به صورت حضوری بررسی شود. اگر 5 ماه از مدت اقدام پناهندگی آمریکا بگذرد و متقاضی جوابی از پرونده خود دریافت نکند، می تواند از دولت آمریکا درخواست اجازه کار کند، در صورتی که با پناهندگی فرد موافقت شد شخص می تواند برای خانواده خود (همسر و فرزندان زیر 21 ) سال درخواست ورود به خاک آمریکا بنماید. یک سال بعد از پذیرفته شدن، شخص می تواند درخواست گرین کارت (Green Card) کند. لازم به ذکر است که اگر پناهنده در مدت اقامت خود در آمریکا به کشور خود بازگردد و در صورتی که دولت آمریکا از سفر پناهنده به کشور خود مطلع شود، او را مورد بازخواست قرار می دهد و در بعضی مواقع ممکن است گرین کارت شخص پس گرفته شود. فرد برای گرفتن شهروندی آمریکا باید 4 سال صبر کند و بعد درخواست کند. افرادی که مرتکب به اعمال جنایی و موارد مربوط به نقض حقوق بشر شده اند، حق درخواست پناهندگی آمریکا را ندارند.

 

 

مزایای پناهندگی آمریکا

مزایای پناهندگی آمریکا بدین صورت است، فردی که پناهندگی آمریکا را دریافت کرده است، مجاز به کار در آمریکا است و می تواند درخواست برای کارت امنیت اجتماعی، اجازه سفر به خارج از کشور و می تواند اعضای خانواده خود را به آمریکا بیاورد. همچنین پناهندگی آمریکا ممکن است واجد شرایط دریافت مزایای دولت فدرال مانند، کمک های پزشکی گرین کارت شود.

منبع:hamimohajer.