هدف اصلی از حمام گرفتن، علاوه بر تمیز کردن بدن، در پایان روز استراحت است. حمام در یک خانه معمولی ژاپنی شامل دو اتاق، یک اتاق ورودی است که در آن شما لباس بپوشید و با یک سینک مجهز شده و حمام واقعی که با دوش و حمام عمیق مجهز شده است. توالت معمولا در یک اتاق کاملا جداگانه قرار دارد.


یک حمام در یک خانه ژاپنی بسیار شبیه حمام گرفتن در Onsen (بهار گرم) یا یک صندلی (حمام عمومی) است. هنگام حمام کردن سبک ژاپنی، شما ابتدا باید بدن خود را در خارج از حمام با دوش یا بخار آب بخورید. پس از آن، شما وارد وان می شوید، که فقط برای خیساندن استفاده می شود. آب حمام نسبتا گرم است، معمولا بین 40 تا 43 درجه است.


پس از خیساندن، مرطوب کنید و بدن خود را با صابون تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ صابون به آب حمام نمی رسد. پس از اتمام تمیز کردن و تمام صابون را از بدن خود بشویید، یکبار دیگر برای حمام نهایی وارد حمام کنید. پس از خروج از وان، آب معمولا برای اعضای بعدی خانه است. این است که آب حمام را برای تمام اعضای خانه تمیز نگه دارد که شستشو و شستشو در خارج از وان حمام انجام می شود.


حمام های مدرن می توانند برنامه ریزی شوند تا به طور خودکار با یک آب از یک درجه حرارت داده شده در یک زمان معین پر شوند یا به درجه حرارت مطلوب برسند.