روش های مهاجرت به اروپا و ارزیابی بهترین روش ها (در سال ۲۰۱۹)

اگر به دنبال اطلاعات کاملی درباره انواع روش های مهاجرت هستید و این سوال را در ذهن دارید که بهترین روش مهاجرت با توجه به شرایط تان کدام است، این مقاله برای شما نوشته شده است.

در پایان این مقاله با انواع روش های مهاجرت به اروپا در سال ۲۰۱۹ آشنا شده و می‌توانید ارزیابی دقیق تری از مهاجرت داشته باشید.


اینکه شما چه هدفی را از مهاجرت دنبال می کنید بسیار مهم است اما رسیدن به جواب این سوال که: مشخصاً چه روشی برای شما (و خانواده تان) مناسب تر است اصلی ترین ماموریت شما می باشد.

و اما چگونه بهترین روش مهاجرت به اروپا را با توجه به شرایط خود تشخیص دهیم؟

مرحله اول: تفاوت ویزا، اقامت و تابعیت را در مهاجرت بدانید؟

هر روش مهاجرتی که تا امروز، اسم آن به گوش شما خورده است در یکی از این دو دسته قرار می گیرند:


الف) ویزا (Visa)


ب) اقامت (Residence Permit)


در واقع یا از همان ابتدا به شما ویزا می دهند و یا کارت اقامت برای شما صادر می گردد. اما امکان ندارد از ابتدا به شما پاسپورت بدهند.


الف) ویزا چیست؟ ویزا برای انجام کاری خاص و در مدت زمانی خاص صادر می‌گردد. در طول دوره اعتبار ویزا، شما برخی از حقوق شهروندان آن کشور را ندارید.


مثلا اگر ویزای کاری بگیرید پس از پایان مدت ویزای خود باید به کشورتان بازگردید و یا آنرا تمدید کنید، البته پلیس آن کشور موظف نیست ویزای شما را تمدید کند.


همچنین باید بدانید شما با ویزا نمی توانید تسهیلات بانکی بگیرید و یا حتی برای خود ماشین یا خانه بخرید. شما و خانواده تان با داشتن ویزا در یک کشور مهمان هستید.


ب) اقامت چیست؟ توسط بعضی از روش ها، شما و خانواده تان از همان ابتدا صاحب کارت اقامت (شهروندی) می شوید اما این اقامت تحت هیچ حالتی از همان ابتدا دائمی نیست.


پس از گذر ۵ سال از تاریخ صدور اقامت موقت (TRP)، امکان درخواست اقامت دائم (PR) را خواهید داشت.


نکته مهم اینجاست که با داشتن اقامت هر کشوری (چه دائم چه موقت)، شما با دیگر شهروندان آن کشور هیچ تفاوتی از لحاظ حقوق شهروندی ندارید. میتوانید حساب بانکی باز کنید، تسهیلات بانکی بگیرید، تحصیل رایگان داشته باشید، ملک، خودرو و… بخرید و در واقع تقریبا تمام محدودیت هایی که در باب ویزا ذکر شد را نخواهید داشت.


یک نکته بسیار مهم: اگر شما کارت اقامت موقت یا دائم یکی از کشور های حوزه شنگن را بگیرید، قانونا در تمام کشورهای حوزه شنگن حقوق شهروندی دارید. برای مثال فردی که اقامت موقت خود را از کشور اتریش گرفته است می تواند از همان ابتدا در آلمان نیز کار، زندگی، تحصیل، افتتاح حساب و… داشته باشد.


البته معمولا ویزای کاری پس از چند سال به اقامت تبدیل می شود.


ث) تابعیت چیست؟ پس از گذر۳ تا ۵ سال از صدور کارت اقامت دائم (یعنی حدودا ۸ تا ۱۰ سال پس از اخذ اقامت موقت) شما امکان درخواست پاسپورت را خواهید داشت. در نظر داشته باشید برای دریافت پاسپورت باید تاریخ، زبان، قوانین مدنی و جغرافیای آن کشور را امتحان بدهید ولی اگر قبول نشدید نگران نباشید، می‌توانید هر چقدر خواستید دوباره اقدام کنید.


جمع بندی مرحله یک: اخذ ویزا معمولا با هزینه کمتری می باشد و مناسب ترین راهکار برای افراد کم سن و سال و مجرد است. اما افراد متاهل مخصوصا افرادی که صاحب فرزند هستند باید به دنبال روش هایی باشند که از ابتدا به آنها شهروندی اعطا شود.

در مرحله بعد خواهیم گفت که چه روش هایی در دسته ویزا و چه روش هایی در دسته اقامت هستند…

؟؟؟ سوالی که باید در این مرحله به آن پاسخ دهید: آیا برای شرایط من روش هایی مناسب است که در دسته ویزا قرار می گیرند و یا روش هایی که از نوع اقامتی هستند؟

برلین - آلمان

برلین – آلمان


مرحله دوم: انواع روش های مهاجرت چیست؟

در این مرحله خواهید دانست که چه روش هایی برای مهاجرت به اروپا وجود دارند و این روش ها هر کدام از چه نوعی هستند (ویزایی یا اقامتی). در اینجا ما به توضیح اجمالی هر روش خواهیم پرداخت ولی توضیحات کامل هر روش را باید در مقاله اختصاصی آن روش بخوانید.


الف) روش هایی که به شما از ابتدا، ویزا میدهند:

حال که با تعریف ویزا آشنا شدیم و به مزایا و معایب آن اشاراتی کردیم، با ۳ روشی آشنا خواهیم شد که از ابتدا به شما ویزا می دهند.


۱- ویزای کار: ویزای کار در کشورهای حوزه شنگن به افرادی داده می شود که حتما ۴ شرط اصلی را داشته باشند: ۱- حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی، ۲- سابقه کاری با بیمه تامین اجتماعی (حداقل ۳ سال)، ۳- مدرک زبان محلی یا انگلیسی)، ۴- دعوتنامه کاری معتبر.


بیشترین ویزای کار برای ایرانیان در اروپا به ترتیب در کشورهای آلمان، سوئد، اتریش و اسپانیا صادر می گردند.


ویزای کار آلمان – BLUE CARD (آخرین شرایط ۲۰۱۹)

ویزای کار اسپانیا – مهاجرت کاری به اسپانیا (شرایط ۲۰۱۹)

۲- ویزای جستجوی کار: اگر شما تحصیلات، سابقه کار و تسلط به زبان را دارید اما فقط دعوت نامه کاری ندارید، امکان درخواست ویزای جستجوی کار را خواهید داشت. این روش معمولا در کشورهای آلمان، اتریش و سوئد انجام می شود. البته دانمارک نیز چنین ویزایی صادر می کند.


ویزای جستجوی کار آلمان – JOB SEEKER (شرایط ۲۰۱۹)

۳- ویزای تحصیلی: این روش محبوب ترین روش مهاجرت به اروپا در بین جوانان است. تنها کافی است شرط سن، تسلط به زبان و معدل مناسب را داشته باشید تا برای این ویزا واجد شرایط شوید.


شرایط تحصیل در آلمان و هزینه ها – (بررسی کامل ۲۰۱۹)

اخذ ویزای تحصیلی در اروپا راحت تر از استرالیا و کانادا می باشد. اگر بدانید چگونه و چه کارهایی باید انجام دهید، شانس شما زیاد خواهد بود. بیشتر متقاضیان ویزای تحصیلی به علت نقص در مدارک رد می شوند.


ب) روش هایی که از ابتدا به شما، اقامت می دهند (مناسب خانواده ها):

روش هایی که توسط آن از ابتدا به شما و خانواده تان اقامت موقت (شهروندی) داده می شود، خود در دو نوع با سرمایه گذاری و بدون سرمایه گذاری قرار می گیرند. همانطور که گفته شده اقامت موقت (TRP) پس از ۵ سال به اقامت دائم (PR) تبدیل می شود.


جدول دسته بندی روش های اقامتی اروپا (+ چند مثال)



روش های با سرمایه گذاری


۱- خرید ملک آلمان

اسپانیا


یونان


مجارستان


۲- خرید سهام آلمان

۳- خرید اوراق قرضه اسپانیا

۴- سپرده بانکی اسپانیا


روش های بدون سرمایه گذاری


۱- ثبت شرکت:

ثبت یک شرکت مسئولیت محدود و ایجاد ارزش افزوده برای آن کشور.


آلمان

اسلواکی


اسپانیا


مجارستان


لهستان


۲- تمکن مالی

اثبات درآمد ثابت ماهانه بالا در کشور خودتان (ایران)


اسپانیا: امکان موفقیت آن زیر ۵۰٪ است.


اتریش: تقریبا امکان موفقیت ندارد.


پرتغال: تقریبا امکان موفقیت ندارد.


حال به توضیح هر یک از روش های اقامتی می پردازیم:


۱- روشهای اقامتی با سرمایه گذاری (خرید ملک، سهام، اوراق قرضه و سپرده بانکی): این روش ها که معمولا به آنها Golden Visa نیز گفته می شود در کشورهای آلمان، اسپانیا، پرتغال، یونان و چند کشور دیگر حوزه شنگن قابل انجام هستند. حداقل سرمایه گذاری برای کشور پرتغال است و مبلغ آن ۱۸۰ هزار یورو می باشد. نکته دیگر آنکه در روش های با سرمایه گذاری معاف از مالیات هستید.


این روزها به دلیل شرایط بسیار مناسب خرید ملک در یونان، محبوبیت این روش رو به افزایش است. چند مزیت جالب این روش:


حداقل مبلغ خرید ملک ۲۵۰ هزار یورو می باشد. (تقریبا نصف سایر کشورها).

جالب تر آنکه علاوه بر همسر و فرزندان، به والدین شما و همسرتان نیز اقامت اعطا می گردد.


۲- ثبت شرکت (روش اقامتی بدون سرمایه گذاری): این روش که در کشورهایی مانند مجارستان، اسلواکی، لهستان، آلمان و… مرسوم است یکی از بهترین روش های مهاجرت به اروپا می‌باشد. لذا هزینه آن پایین بوده و درصد موفقیت آن نیز بالا می باشد. در این روش برای شما شرکتی ثبت می‌شود و شما اجازه کار و هرگونه فعالیت تجاری با شرکت خود را خواهید داشت.


مزایای این روش:


اخذ اقامت و دریافت حقوق شهروندی کل حوزه شنگن

عدم نیاز به استخدام کارمند در شرکت ثبت شده

عدم نیاز به مدرک زبان

با داشتن کارت اقامت یک کشور شنگن، شما می‌توانید در تمامی کشورهای عضو حوزه شنگن کار، زندگی یا تحصیل کنید.

امکان داشتن انواع حساب های بین المللی و دریافت Mastercard ،Visacard و سایر کارت‌های اعتباری معتبر

خرید و فروش و مالکیت انواع اسناد منقول و غیر منقول به نام خودتان

امکان دریافت ویزای کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا به پشتوانه داشتن اقامت اروپا

اخذ اقامت اسلواکی با ثبت شرکت (شرایط ۲۰۱۹)

اقامت اسپانیا با ثبت شرکت – (شرایط ۲۰۱۹)

اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت (شرایط ۲۰۱۹)

۳- تمکن مالی (روش اقامتی بدون سرمایه گذاری):

اقامت با تمکن مالی در اروپا یعنی آنکه فردی غیر اروپایی در کشور خود (مثلا ایران) حداقل درآمد ماهانه ای دارد و هم اکنون قصد زندگی در یک کشور اروپایی را دارد. در واقع فرد متقاضی و اعضای خانواده وی موقتا حق کار و استخدام شدن در آن کشور را ندارند اما از حقوق کامل شهروندی، تحصیل و… برخوردار هستند.


هم اکنون (سال ۲۰۱۹) تنها کشورهای فرانسه و یونان شرایط مناسبی را برای اخذ این نوع اقامت دارند. اسپانیا درصد موفیت بالایی ندارد.


در باب اقامت با تمکن مالی چند نکته را فراموش نکنید:


روش تمکن مالی تنها در چند کشور وجود دارد که محبوب ترین های آن به ترتیب فرانسه، یونان، اسپانیا، پرتغال، اتریش و…

اقامت به روش تمکن مالی به جز در فرانسه و اسپانیا هیچگاه به اقامت دائم تبدیل نمی شود. اما این نکته را درنظر بگیرید که اگر حتی در سال سوم اقامت به بعد، یک ملک هرچند ارزان بخرید معمولا اخذ اقامت دائم ممکن است.

عدد درآمد ماهانه برای هر کشور متفاوت است.


دریافت اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی (به روز رسانی ۲۰۱۹)

همچنین این عدد با افزایش افراد تحت تکقل متقاضی بالاتر می رود.


جمع بندی مرحله دو: در بین روش های یاد شده برای جوانان زیر ۲۵ سال ویزای تحصیلی، جوانان زیر ۳۵ سال ویزای کاری و برای خانواده ها روش های خرید ملک، ثبت شرکت و تمکن مالی توصیه می گردد.

؟؟؟ سوالی که باید در این مرحله به آن پاسخ دهید: مشخصا چه روشی هایی مناسب من و خانواده من است؟



اما هنوز نکات کلیدی تری مانده است… (که تنها اشاره ای می کنیم)


در هر روش (مثلا ثبت شرکت یا ویزای کاری و …) کدام کشورها شرایط مناسب تری دارند؟ و چرا؟

شرایط زمانی و هزینه ای کدام روش در حال حاضر مناسب تر است؟

شرایط تمدید هر روش چگونه است؟

شرط حضور در هر کشور چقدر است؟

معایب و محدودیت این روش ها کدامند؟

وضعیت زندگی در هر کشور چگونه است؟

وضعیت تحصیل و زبان آموزی فرزندان ما چگونه خواهد بود؟

در نظر داشته باشید که در مقالات تخصصی هر روش، و بخش شرایط زندگی در وب سایت موسسه ما، به تمام این سوالات پاسخ داده شده است.


ادامه این بحث را در صورت باقی بودن عمر، در ماه های آینده برای شما متقاضیان محترم خواهم نوشت.


اما هم اکنون برای دریافت راهنمایی بیشتر و اخذ مشاوره زندگی و مهاجرت به اروپا با مشاورین ما در موسسه حقوقی سروش فردا تماس حاصل کنید.