جداول و صندلی

بعضی از رستوران ها در ژاپن به جای (و یا علاوه بر آن) صندلی ها و میزهای سبک غربی دارای جداول کم و کوسن های روی تاتامی هستند. کفش ها و دمپایی ها باید قبل از شروع تاتامی برداشته شوند. همچنین از پله بر روی کوسن های غیر از خودتان جلوگیری کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های نشستن و قوانین، صفحه نشست ما را ببینید.


غذا خوردن

حوله مرطوب (oshibori) در بیشتر رستوران ها برای تمیز کردن دست ها قبل از خوردن غذا ارائه می شود. پس از سفارش، معمول است که منتظر سفارش همه باشد و سپس غذا را با عبارت "itadakimasu" شروع کنید ("با سپاس فراوان"). اگر یک ظرف بهتر از قبل خورده شود اما دیگران در جدول هنوز خدمت نکرده اند، عبارات "osaki ni dōzo" ("لطفا پیش بروید") یا "osaki ni itadakimasu" ("اجازه دهید شروع کنم قبل از شما") می تواند مفید باش


هنگام غذا خوردن از کاسه های کوچک، این روش صحیح است که کاسه را با دست خود بیاورید و هنگام خوردن آن از دهان خود نزدیک شوید. با این حال، انواع بزرگتر ظروف معمولا نباید برداشت شوند. هنگام غذا خوردن از غذاهای مشترک (به طور معمول در برخی از رستوران ها مانند izakaya انجام می شود)، مجذوب استفاده از انتهای مخالف چپستیک ها یا چینی های مخصوص برای غذا خوردن است.


ضرب و شتم بینی خود را روی میز می اندازید و از بین رفتن و شنیدن صدایی در ژاپن به نظر می رسد. از سوی دیگر، سبک خوبی برای تمیز کردن ظروف خود را به آخرین دانه برنج در نظر گرفته شده است. اگر مواد غذایی وجود دارد که دوست ندارید و یا نمی توانید بخورید، اگر در گذشته به آنها بگویید، جایگزین ها ممکن است در رستوران ها یا ریوکان موجود باشد. در غیر این صورت، بهتر است اقلام را بر روی ظرف بگذارید.


پس از پایان دادن به وعده های غذایی، به طور کلی روش خوبی برای بازگشت همه ظروف خود به نحوه ی آنها در شروع غذا است. این شامل جایگزین کردن درب در ظروف و قرار دادن چپستیک های خود را به عقب در چپستیک استراحت و یا در نگه دارنده کاغذ آن است. غذا را با عبارت "gochisōsama deshita" ("با تشکر از شما برای جشن") به پایان برسانید، که شامل قدردانی نه تنها به آشپز بلکه همچنین مواد مصرفی است.


نوشیدن

شروع نوشیدن نکنید، تا زمانی که همه در کنار میز نوشیدنی نداشته باشند و عینک برای سالت نوشیدن، که معمولا "kampai" است، مطرح می شود.


هنگام نوشیدن نوشیدنی های الکلی، به جای اینکه نوشیدنی خود را بخورید، عادت به خدمت به یکدیگر است. فنجان های دوستان خود را به طور مرتب بررسی کنید و اگر نوشیدنی های فنجان خود را خالی کنید، نوشیدنی های خود را پر کنید. به همین ترتیب، اگر کسی می خواهد به شما الکل بیشتری بدهد، قبل از نگه داشتن آن به سمت آن فرد، از شیشه خود بخورید.


در حالی که به نظر می رسد رفتار بدی در برخی از رستوران های رسمی مست می شود، مثلا رستوران هایی با کیفیت بالا که برای kaiseki ryori (غذاهای ژاپنی haute serve) سروکار دارند، برای رستوران های دیگر مانند izakaya، تا زمانی که شما انجام می دهید، درست نیست. مهمان های دیگر را ناراحت نکنید.


اگر شما الکل مصرف نکنید، به این معنی نیست که نپردازید و به جای آن نوشیدنی های دیگر را درخواست کنید. نوشیدنی های غیر الکلی که معمولا در دسترس هستند شامل آبجو، چای، آبمیوه و نوشیدنی های گازدار هستند.



چگونه خوردن ...


... برنج

یک کاسه برنج را در یک دست نگه دارید و چپستیک ها در طرف دیگر. کاسه را به سمت دهان خود بکشید. سس سویا را بر روی برنج پخته شده بریزید.


... سوشی

پور سس سویا را به ظرف کوچک ارائه دهید. این رفتار بدی است که سس سویا را دفع می کند، بنابراین سعی نکنید سس بیشتری از آن استفاده کنید.


شما لازم نیست که واسبی را به سس سویا اضافه کنید، زیرا قطعات سوشی که با واسبی خوب می شود آن را در پیش می گیرند. با این حال، اگر شما انتخاب کنید برای اضافه کردن Wasabi، تنها مقدار کمی استفاده کنید تا آشپز سوشی را مجازات نکنید. اگر شما واسبی را دوست ندارید، می توانید درخواست کنید که هیچ یک در سوشی شما اضافه نشود.


به طور کلی، شما باید یک قطعه سوشی را در یک نیش بخورید. تلاش برای جدا کردن یک قطعه به دو به طور کلی در نابودی سوشی های زیبا ساخته شده پایان می یابد. دست ها یا چپستیک ها می توانند برای خوردن سوشی استفاده شوند.


در مورد nigiri-zushi، قطعه را به سس سویا بریزید و ماهی را وارد سس کنید. بعضی از انواع نجیری-زوجی، به عنوان مثال، قطعات ترشی شده، نباید به سس سویا غوطه ور شوند.


در مورد gunkan-zushi، مقدار کمی سس سویا را بر روی قطعه سوشی پور قرار دهید تا آن را به سس اضافه کنید.



... sashimi

پور سس سویا را به ظرف کوچک ارائه دهید. بعضی از وسبی را بر روی قطعه ساسیمی قرار دهید، اما مراقب باشید که بیش از حد از آن استفاده نکنید زیرا این طعم ماهی را تحمل می کند. قطعات ساسیم را در سس سویا فرو کنید. بعضی از انواع سشیمه به جای واسبی از زنجبیل زمین لذت می برند.


... سوپ میسو

سوپ مااسو را از کاسه بخورید، مثل یک فنجان، و غذاهای جامد غذایی را با چاشنی های چای خود بیرون بکشید.


... رشته فرنگی

با استفاده از چاشنی های چای خود، رشته فرنگی را به دهان خود هدایت کنید. شما ممکن است بخواهید سعی کنید صدای خشن مردم در اطراف شما را در صورتی که در مغازه نودل غذا می خورید کپی کنید. به جای اینکه شیوه بدی باشد، رشته فرنگی، شواهدی از لذت بردن از غذا و افزایش طعم در نظر گرفته می شود.


در مورد سوپ های رشته فرنگی، مراقب باشید که رشته فرنگی را به مایع منتقل کنید. اگر قاشق سرامیکی تهیه شده باشد، آن را برای سوپ استفاده کنید؛ در غیر این صورت، کاسه را به دهان خود بکشید و مستقیما از آن بنوشید.



... برنج کارری (و دیگر ظروف برنج با سس)

برنج ژاپنی و دیگر ظروف برنج، که برنج با یک سس مخلوط شده است (به عنوان مثال، برخی از ظروف دامبوری) می تواند با چاشنی های چینی غذا خوردن دشوار باشد. در عوض این قوطی های بزرگ برای این غذاها اغلب ارائه می شوند.


... قطعات بزرگ غذا (به عنوان مثال عصاره تمپورا، توفو، کورک)

جدا کردن قطعات قطعه با استفاده از چاشنی های چینی (این تمرینات طول می کشد)، یا فقط از یک قطعه گاز بکشد و بقیه را بر روی صفحه خود بگذارید.